Het belang van ontbijten

Er zijn veel mensen die hun ontbijt overslaan. Sommige mensen hebben simpelweg geen honger, anderen krijgen het niet door de keel en weer iemand anders heeft er geen tijd voor. Feit is echter dat ontbijten erg belangrijk is. Sterker nog, het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Sla het dus niet over.

Ontbijten is goed voor je darmen

Waarom is ontbijten dan zo belangrijk? Eén van de redenen is dat het je darmen aan het werk zet. Aangezien je een hele nacht niet hebt gegeten en hebt gerust zijn ook je darmen uitgerust. Het is belangrijk dat deze opnieuw op gang worden gebracht, zodat ze in de loop van de dag goed hun werk kunnen doen. Het is bovendien zo dat hoe vroeger je eet hoe langer je de tijd hebt om in de loop van de dag calorieën te verbranden. Wanneer iemand 's avonds pas veel gaat eten en er amper meer wordt bewogen, dan gaat het lichaam bijna niks meer verbranden. Gevolg is dat je eten wordt opgeslagen als vet.

Betere stofwisseling

Naast het feit dat ontbijten goed is voor de darmen heeft het een positief effect op onze stofwisseling. Deze is 's morgens namelijk beter dan op andere tijdstippen op een dag. Een goede stofwisseling zorgt er onder andere voor dat we de goede stoffen uit voeding opnemen in ons lichaam. Ook worden tijdens een goede stofwisseling afvalstoffen sneller uit ons lichaam verwerkt. Mede daardoor kun je veel beter 's morgens goed en meer eten dan later op de dag. De voedingsstoffen die we dan binnenkrijgen worden namelijk veel eerder omgezet in energie en worden niet zo gauw als vet opgeslagen.

Ontbijten is dus erg belangrijk, maar nog altijd zijn er veel mensen die het belang van een (goed) ontbijt onderschatten. Iedereen heeft juist 's morgens veel energie nodig, omdat je lichaam dan nog op gang moet komen aangezien het al een tijdje niks te verwerken meer heeft gehad. Mensen die niet ontbijten zijn bovendien eerder geneigd op een later tijdstip van de dag vanwege honger gevoelens wat lekkers (zoets) te pakken. Op deze manier gaat niet ontbijten dus dubbel ten kosten van gezond eten. Hiermee houd je natuurlijk alleen jezelf voor de gek.

Yoghurt met goji bessen en andere superfoods Water met citroensap als ontbijt Groentesap (uit de sapcentrifuge)