Bananenpannenkoekjes

Of pannenkoeken gezond zijn hangt af van verschillende factoren. Een standaard pannenkoek bestaat uit melk, ei, bloem en wat zout. Witte bloem is minder gezond. Daarnaast wordt in de vorm van poedersuiker of stroop als garnering aan pannenkoeken vaak suiker toegevoegd. Ook de manier van bakken speelt een rol als het gaat over de gezondheid van pannenkoeken. Wil je tot gezonde pannenkoeken komen, bak ze dan in weinig vet en bereidt ze met volkorenmeel of zelfs helemaal geen meel.

Bananen goed als ontbijt

Zoals de naam al aangeeft bestaan bananenpannenkoekjes behalve uit pannenkoek ook uit bananen. 's morgens een banaan eten is erg gezond, ze zorgen er namelijk voor dat je stofwisseling goed op gang komt en ze zorgen voor een goede spijsvertering. Bovendien geeft een banaan je een voldaan gevoel vanwege het aantal vezels dat erin zit. Tot slot hoef je je geen zorgen te maken over je energie pijl wanneer je 's ochtends een banaan eet. Een banaan staat namelijk bekend om de koolhydraten die het bevat.

Het recept

Een combinatie van (op gezonde wijze bereide) pannenkoeken en bananen zorgt voor een verantwoorde en lekkere manier van ontbijten. Het recept is heel eenvoudig, dus je hoeft geen kok te zijn om het te kunnen bereiden. Het volkorenmeel is om het recept nóg gezonder te maken weggelaten, waardoor er nog maar twee ingrediënten overblijven: banaan en ei.
Hierna een overzicht van wat je nodig hebt en hoe je de bananenpannenkoekjes kunt bereiden. Het onderstaande recept is overigens bedoeld voor +/- 5 bananenpannenkoekjes.

Ingrediënten

  • 1 Banaan;
  • 2 Eieren.

Hoe te bereiden?

1. Prak de banaan
2. Mix de geprakte banaan samen met de eieren
3. Neem een koekenpan met een antiaanbaklaag. Doe hier vervolgens olie in en verwarm deze op.
4. Voeg in de plan vervolgens wat beslag toe.
5. Voeg tot slot de mix van de banaan en eieren toe en bak de pannenkoekjes aan beide kanten bruin. Je pannenkoeken zijn nu klaar!

Wanneer je de pannenkoeken zo te neutraal van smaak vindt is het echt niet erg om iets van suikers toe te voegen. Behalve stroop, suiker of poedersuiker is ook kaneel erg lekker. Daarnaast is het ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld havermout toe te voegen. Havermout met banaan gaat namelijk erg goed samen. Eet smakelijk!

Water met citroensap als ontbijt Yoghurt met goji bessen en andere superfoods Shake met rijstmeel/havermout en eiwitpoeder